Puhelinmyynti

Yritykseltä yritykselle tapahtuvassa kaupankäynnissä eli B2B-markkinoinnissa puhelinmyynti on peruspalvelua. Esimerkiksi monet tiedotusvälineet ja aikakauslehdet myyvät mainostilaansa puhelinmyyjien välityksellä. Puhelinmyynti onkin haluttu ja keskeinen myyntityön ja suoramarkkinoinnin muoto nykyisten ja tulevien myyntitykkien keskuudessa. Kuluttajat tosin valitsevat mieluummin telemarkkinoinnille vaihtoehtoisia suoramarkkinoinnin muotoja, kuten sähköpostit tai postiluukusta tipahtavat suoramarkkinointikirjeet.

Hyvät Lehdet Oy on yksi monista kotimaisista puhelinmyyntiin erikoistuneista palveluyrityksistä eli telemarkkinointiyrityksistä. Tässä korkean luottoluokituksen saaneessa yrityksessä on erikoistuttu myös tuotevalikoimassa, sillä myytävät tuotteet ovat suomalaisten suosikkilehtiä.

Puhelinmyynnissä viestin oikeinymmärtämisen merkitys korostuu

Kuluttajamarkkinoilla puhelinmyyntiä koskevat omat sääntönsä ja näiden sääntöjen alaiset käytänteet. Erityisesti etämyyntiä koskevat kuluttajasuojalain pykälät sääntelevät alaa.

Säädöksistä tärkein on se, että soiton alusta alkaen on oltava selvää, että kyseessä on myyntipuhelu. Kun tapahtuman markkinointitarkoitus on tehty selväksi, puhelunkeskustelusta tulee kuluttajansuojalain markkinointisäännösten soveltamisen alainen.

Myös kaiken tarpeellisen tiedon riittävä ja riittävän selkeä ilmoittaminen on tärkeää. Osittain sen vuoksi, että puhelimessa tapahtuvasta viestinnästä ei yleensä jää osapuolille esimerkiksi konkreettista dokumenttia, kuten nauhoitetta. Painavampi syy on kuitenkin se, että kaikki kuluttajan johtaminen harhaan on lain vastaista. Esimerkiksi tiedot vaikkapa tilauksen määräaikaisuudesta tai sen puuttumisesta tulee kertoa selvästi ja totuudenmukaisesti, toisin sanoen niin, että asiakas on ne varmasti ymmärtänyt.